اخبار: مبارزه متزلزل کنگو علیه معادن غیرقانونی کبالت (لاجورد)

دلا وُمونگا، یک معدنچی صنعتگر، در 12 اکتبر 2022، سنگ کبالت را در معدن صنایع دستی شابارا در نزدیکی کولوزی نگه می دارد
دلا وُمونگا، یک معدنچی صنعتگر، در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲، سنگ کبالت را در معدن صنایع دستی شابارا در نزدیکی کولوزی نگه می دارد

در پایین یک دره در جنوب شرقی کنگو، ۵۰۰۰ حفار محکم چکش‌ها و کلنگ‌ها را تاب می‌دهند تا تکه‌هایی از سنگ معدن طلای آبی خالدار کبالت(لاجورد) زمین را به دست آورند.

کبالت یا لاجورد یک فلز استراتژیک است که به وفور در کشور آفریقای مرکزی یافت می شود. اما گودال بزرگ معدن در شابارا، در حدود ۴۵ کیلومتری (۳۰ مایلی) از کلوزی، نیز دردسر بزرگی است.

حدود ۲۰۰۰۰ نفر در ۴ شیفت هر نوبت ۵۰۰۰ نفر در معدن کار می کنند. عملیات استخراج سال‌هاست که در اینجا با نقض آشکار قوانین جمهوری خلق کنگو و با سرپیچی از مالک آن، یکی از شرکت‌های تابعه غول معدن و کالا، شرکت گلنکور، ادامه دارد.

در حالی که حفارها در خاک آبی رنگ می‌گردند، صدها باربر پوشیده از گرد و غبار از یک سطح شیبدار منتهی به گودال می‌روند و پشت‌هایشان زیر سنگینی گونی‌های سنگ معدن خم شده است.

مارسل کابامبا، ۳۱ ساله، که در میان صدای جیغ و فریاد حفاران همکارش استراحت می کند، گفت که می تواند در یک هفته خوب معادل ۲۰۰ دلار به دست بیاورد – ثروت کمی در کشوری که اکثر آنها با کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می کنند.

او گفت: «ما می‌جنگیم تا در آرامش رها شویم».

به گفته متخصص بازار دارتون کالا، جمهوری دموکراتیک کنگو سال گذشته ۷۲ درصد کبالت جهان را تولید کرد که یک عنصر کلیدی در باتری‌های قابل شارژ در خودروهای الکتریکی و تلفن‌های همراه است.

اما وجهه این بخش به دلیل معدنکاری صنایع دستی، جایی که اتهامات مربوط به کار کودکان، شرایط خطرناک کار، و فساد بسیار زیاد است، خدشه دار شده است.

بر اساس قوانین کنگو، حفارهای صنایع دستی فقط مجاز به کار در مناطق تعیین شده توسط دولت و به عنوان بخشی از تعاونی های تایید شده هستند.

اما اکثر حفاران می گویند مناطق تعیین شده غیرقابل دوام هستند.

نمای کلی از معدنچیان صنعتگر که در معدن شابارا در نزدیکی کلوزی در 12 اکتبر 2022 کار می کنند
نمای کلی از معدنچیان صنعتگر که در معدن شابارا در نزدیکی کلوزی در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ کار می کنند

بسیاری ترجیح می‌دهند در جایی که ذخایر بزرگ و مشخص وجود دارد، روی امتیازات صنعتی کار کنند، حتی اگر این امر می‌تواند منجر به رویارویی با شرکت‌های قدرتمند چند میلیارد دلاری شود.

میشل بیزیمونگو لونگوندو، معاون COMAKAT، تعاونی بسیار سازمان‌یافته در شابارا، گفت: ما تسلیم نمی‌شویم، با این استدلال که مردم محلی حق بهره‌برداری از سنگ معدن پرسود را دارند.

در سال ۲۰۱۸، جمهوری دموکراتیک کنگو اصلاحات معدنی را با هدف تقویت کنترل بر تجارت خروشان کبالت اعمال کرد.

این کشور این فلز را «استراتژیک» اعلام کرد و مالیات بر کبالت تولید شده صنعتی را افزایش داد.

در سال ۲۰۱۹، با بالا گرفتن طوفان بر سر حقوق و شرایط کار، شرکت دولتی جنرال دوکبالت (EGC) را نیز تأسیس کرد و به آن انحصار خرید و بازاریابی سنگ معدن تولید شده توسط صنایع دستی از مناطق تعیین شده را داد.

این ایده چند وجهی بود: توسعه بخش صنایع دستی، افزایش استانداردها و سود حاصل از تجارت.

توسی امپانو، مدیر انطباق و محیط زیست EGC، با اشاره به هزینه های معروف خرید سنگ معدن از جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: «تسلاس، سامسونگ و اپل شما شروع به مخالفت با کبالت کرده بودند. “این شروع به ایجاد یک مشکل واقعی کرد.”

با این حال، امروز تلاش ها برای پاکسازی معدن های غیرقانونی تقریباً متوقف شده است.

اکثر حفارها از نقل مکان به مناطق صنعتی تعیین شده خودداری می کنند و EGC هنوز شروع به خرید کبالت نکرده است.

یک مقام ارشد دولتی در کولوزی، مرکز استان لوالابا، که گفت کینشاسا مناطق را ظاهراً تصادفی انتخاب کرده است، اعتراف کرد: «این یک آشفتگی است.

وزارت معادن جمهوری دموکراتیک کنگو به سوالات پاسخ نداد.

نمای دیگری از معدنچیان صنعتگر که در معدن شابارا در نزدیکی کلوزی در 12 اکتبر 2022 کار می کنند
نمای دیگری از معدنچیان صنعتگر که در معدن شابارا در نزدیکی کلوزی در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ کار می کنند

یک مشکل آشکار

در سال ۲۰۱۰، COMAKAT با مالکان اکثریت آن زمان شابارا، Dino Steel، قراردادی امضا کرد که به آنها اجازه می داد به بهره برداری از گودال ادامه دهند.

بر اساس نسخه ای از توافق که با خبرگزاری فرانسه به اشتراک گذاشته شده است، این معامله تنها در صورت توافق دو طرف امکان پذیر است.

در سال ۲۰۱۵ یک شوک وارد شد: خبر فروش شابارا و همراه با آن انتظار خروج حفاران.

هفت سال بعد، حضور سرسختانه آنها برای گلنکور نیز ناامید کننده است، زیرا می گوید نمی تواند امتیاز خود را به طور کامل توسعه دهد و این معدن غیرقانونی خطرات ایمنی را به همراه دارد.

ماری شانتال کانیندا، رئیس امور شرکتی Glencore DRC گفت: «این یک مشکل آشکار است.

به گفته یک سخنگوی، این شرکت انگلیسی-سوئیسی با دولت برای دسترسی به این سایت “معاهده” می کند و حفاران را در حال حرکت به مناطق معدنی صنایع دستی حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با خروج روزانه بیش از ۴۰ کامیون برای تحویل سنگ معدن به سایر شرکت‌های منطقه، مشخص است که این فعالیت‌ها سازماندهی شده است و کار معدنچیان صنایع دستی کوچک نیست.

خبرگزاری فرانسه نتوانست به گروه بازانو که مالک دینو استیل است دسترسی پیدا کند.

تخمین زده می شود که ۲۰۰۰۰۰ نفر به عنوان حفار غیررسمی کبالت کار می کنند و جابجایی دسته جمعی آنها را به یک امری دشوار تبدیل می کند.

ساشا لژنف در یک سازمان غیردولتی به نام «سنتری» گفت: «بسیاری از اصلاحات… به دلیل منافع شخصی در حفظ وضعیت موجود، به راه آهن کشیده شده اند.

برخی از سیاستمداران نیز به نظر می رسد که روابط نزدیکی با معادن صنایع دستی دارند. بر اساس گزارش های مطبوعاتی، ژاک کامبا موکومبی، وزیر معدن لوالابا، رئیس سابق COMAKAT است. او به چندین درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس گزارش، کبالت یا لاجورد صنایع دستی ۴ تا ۵ درصد از تولید کنگو را با تولید چند هزار تن در سال تشکیل می دهد.

این ارقام تنها از طریق حفارهای غیررسمی، جمهوری دموکراتیک کنگو را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کبالت در جهان تبدیل می کند.

معدن موتاندا گلنکور، که در پنج کیلومتری (۳ مایل) از شابارا با همان امتیاز زمین فاصله دارد، بزرگترین معدن کبالت جهان است.

این شرکت می گوید، اما از سال ۲۰۱۹ تا حدودی به دلیل مالیات های بالاتر و رکود بازار بسته شده است. قیمت نقطه ای کبالت از حدود ۷۰۰۰۰ دلار در هر تن در ابتدای سال به ۵۰۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

علیرغم چنین نوساناتی، تحلیلگران می گویند که آینده فلز با توجه به تقاضای انتقال انرژی قوی است – و این به نوبه خود شور و هیجان معدن را حفظ خواهد کرد.

دیوید استورمز در Fair Cobalt Alliance که یک ابتکار چندجانبه است، گفت: همه اینها به این معنی است که شرکت‌های معدنی و حفارها علاقه‌ای به پاکسازی کبالت کنگو از چهره آلوده آن دارند.

او گفت: «شرایط هنوز انتظارات بین‌المللی را برآورده نمی‌کند.

“اما تا زمانی که ما سرمایه گذاری نکنیم آنها بهبود نخواهند یافت – و تنها در صورتی می توانیم سرمایه گذاری کنیم که قانونی سازی را حل کنیم.”

منبع: سایت خبری الجزیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید